Friday, February 14, 2014

Kjærlighet 24/7

What's wrong with the world, mama
People livin' like they ain't got no mamas
I think the whole world addicted to the drama
Only attracted to things that'll bring you trauma

Jeg kan ikke si jeg er særlig lei meg for å være énsom´nok en gang under Dagen av kjærlighet. Min mest stereotypiske Valentine´s date hadde jeg da jeg var femten - fullt utstyrt med champagne, jordbær, solnedgang, natur og akustisk gitar. Lite kan vel egentlig slå det, men helt ærlig har jeg ikke så mye til overs for denne dagen. Det er bare nok en kald vinterdag vi ble overbevist om å vise litt kjærlighet. Hvorfor ikke vise kjærlighet hver dag? 

I Norge gir hverandre kanskje en klem når vi møtes, hvis vi ønsker å være litt ekstra hyggelige. I andre land er kyssing og klemming en del av kulturen, og noe man gjør selv med fremmede. Kanskje en klem blir ´satt mindre verdt på´, men underbevisst stimulerer det oss, og gjør oss mer avslappet rundt nye mennesker. Jeg leste på ett gammelt forum: "Det er klart at fysisk berøring har en god helsemessig effekt. Det har dog fullstendig motsatt virkning dersom man bryter en persons intimgrense uten "tillatelse", og derfor skal man faktisk være svært taktfull i forhold til å berøre fremmede mennesker. Med venner og familie vet man hvor grensen går."

Vel, i land hvor det er en skikk å kysse eller klemme hverandre vil ikke denne usynlige intimgrensen eksistere, og enten man vil eller ei må man overkomme angsten mot andre mennesker og droppe angsten over å være i live. 

But if you only have love for your own race
Then you only leave space to discriminate
And to discriminate only generates hate
And when you hate then you're bound to get irate, yeah

Av en klem utløser vi dopamin, serotonin og oxytocin. Oxytocin oppmuntrer oss til å sosialisere, binde oss og ha større tillit. Serotonin balanserer humøret, fjerner angst og reduserer ensomhetsfølelsen; akkurat som en naturlig anti-depressiva.
Dopamin er også ett anti-depressiva stoff i hjernen vår, som øker følelser av nytelse, varme, motivasjon og lignende. 




I Asia er det også veldig populært at gutter viser mye mer kjærlighet og verdsetter vennskapet med å holde i hender, gi hverandre klemmer og lignende. På Filippinene så jeg unge gutter gikk med hendene rundt livet til hverandre. I Norge ser jeg unge gutter får bank for å ville klemme andre gutter. De utløser ikke noe oxytocin rundt hverandre, og oppfører seg annerledes sammen enn gutter som er åpne mot hverandre uten noen sånn usynlig intimgrense. 

I feel the weight of the world on my shoulder
As I'm gettin' older, y'all, people gets colder
Most of us only care about money makin'
Selfishness got us followin' the wrong direction

Tusenvis av mennesker sitter alene idag. Tusenvis av mennesker går på date, gir hverandre søte kort og roser. Tusenvis av mennesker må jobbe overtid på jobben idag. Tusenvis av flere dollar blir inntjent på at alle skal oppmuntre kjæresten sin. 

Jeg sitter alene, jeg óg. Og jeg syns vi skal vise mer kjærlighet, hver dag. 

Yo', whatever happened to the values of humanity
Whatever happened to the fairness and equality
Instead of spreading love we're spreading animosity
Lack of understanding, leading us away from unity
…Where is the love?

Peace and love,


M.


No comments:

Post a Comment