Sunday, January 5, 2014

2014

Godt nyttår. 2014. Ett ord av illusjonen hvor vi kan tilgi lettere for feilene mennesker rundt oss gjorde de siste 365 dagene, tiden for å rette opp egne uvaner og starte med blanke ark. Nytt år er en fin ting, det. Nye håp er alltid en fin ting.

Mitt 2013 var fantastisk, fullpakket med opplevelser, kreative mennesker, sol og frihet. Jeg liker å utnytte årsskiftet til å sette Manila i en boks og fortsette veien ett nytt sted. Det kommer garantert både bilder og historier fra Manila, jeg har bare mer rom hvis jeg åpner en ny eske. Ett nytt kapittel i tingen kalt livet.

Tilbake i Norge er ting.....annerledes. Helt annerledes fra den verden jeg har sett og levd i de siste årene. Jeg ser rart på oppførselen til nordmenn; men de ser helt sikkert rart på meg når jeg går på butikken og ser helt forvirra ut, også. Det er kaldt. Det er grått. Det er mørkt nesten hele døgnet. Det er ingen fremmede som tilfeldig slår av en prat. Det er stille. Det er alt jeg dro bort fra. Ja, jeg er sikker på inntrykket ville vært bedre om jeg hadde returnert om sommeren; men jeg valgte den verste årstida å trekke meg tilbake til lille trygge Norge på, og att på til har vi vært gjennom utallige regnbøyer og stormer som vi ikke har sett maken til på mange tiår. Ikke ett ideelt valg. Men nå er jeg da her, og har planer om å bli det en stund. Så da må man vel bare utnytte mulighetene, gripe sjansene og gjøre det beste utav situasjonen.

Den siste måneden har jeg reist Stavanger - Lillesand - Kragerø - Stavanger - Lillesand - Kragerø. Det har gått i ett. Men nå er jeg vel plassert i Kragerø i samme hus som to av mine søte nieser, storebror og svigerinne. Livet skal fortsette med en rutinert dags jobb, for en stund. Med yogamatte på rommet, svømmehall over gata, familie og omgivelsene av en liten kystby skal dette bli en positiv start på ett nytt år.

So far so good. Selv om jeg ofte skulle ønske at det bare var littegrann varmere ute, da.

- M

No comments:

Post a Comment