Thursday, January 2, 2014

Ignoranse er en velsignelse

Verden har tilgang på mer informasjon nå enn de tidligere har hatt. Informasjonen vokser hver dag. Du trenger ikke lenger vente til du går i 7. klasse for å lære om den Franske revolusjon. Nei. Du kan trykke inn "Den Franske revolusjon" på Google og få tilgang på mer informasjon enn noen lærebok vil gi deg, uavhenging om du er 5år eller 20 år. Vi har fått muligheten til å vokse. Til å forstå. Til å ta del og engasjere oss i historie, verden, andres tanker, fakta. For noen tiår tilbake kunne ikke de med lite penger eller de uten sjanse til skolegang få like mye tilgang til informasjon som de med rike foreldre eller sjanse til super skolegang. Men nå handler det ikke om hvor mange tusenlapper familien din kan dra ut av lommeboken, eller om du befinner deg bokstavelig talt i ødemarken; nå handler det kun om du er lat eller nysgjerrig.

Praktisk talt kan du søke etter hva du vil på nettet, og du vil finne resultater. Enten du lurer på hvor mange milliarder Norge har i baklommen, hvor mange gatelys det finnes i verden eller om du vil lære deg selv opp til å bli en ingenør. Mulighetene er uendelige. Hvilken som helst ide kan lande i hodet ditt, og du kan finne mennesker med samme ide, fakta om det, veiledning eller hva du måtte trenge for å dra ideen videre til den blir formet så mye som du vil. Det er ingen lærer foran deg som stopper deg etter femte spørsmål om tema og ikke kan svare mer, det er ett hav av svar på spørsmålene, uansett hvor mange spørsmål du måtte ha. Så hvorfor har det seg slik at Vesten er i ferd med å synke, mens flere og flere uten utdanning eller ett bra familienavn kommer seg opp i verden?

Hvorfor har det seg slik at Vesten lever i en kultur med alkohol, penger, sex og lite disiplin; mens nummer to på listen over verdens beste utdanning ligger Sør-Korea, som lever i en kultur med sunt kosthold, nysgjerrighet, disiplin og stor entusiasme mot studier? Selvfølgelig bør vi leve i et samfunn hvor vi er nysgjerrige på å få informasjon, og å utvikle oss selv. Uheldigvis har vi blitt late, tv-tittende, selvsentrerte vesen som tror hjernen skal stoppe å lære idet man 'vokser opp' og 'ikke har tid til sånt lenger'. Hvis det er noe man bør ha tid til, så er det å engasjere seg i hva som skjer rundt en. Bli inspirert. Bli engasjert. Selv om du har fått deg giftering og hvitmalt hus, så er du enda på Jorden, og har dermed tilgang til å bry deg, spre informasjon, være en del av fremtiden.

 

  (Fra artikkel om hvorfor Amerika ligger på nr. 17 over best utdannelse i verden, og hva som bør tas tak i, Huffingtonpost)
1.There are no magic bullets: The small number of correlations found in the study shows the poverty of simplistic solutions. Throwing money at education by itself rarely produces results, and individual changes to education systems, however sensible, rarely do much on their own. Education requires long-term, coherent and focussed system-wide attention to achieve improvement. 
2. Respect teachers: Good teachers are essential to high-quality education. Finding and retaining them is not necessarily a question of high pay. Instead, teachers need to be treated as the valuable professionals they are, not as technicians in a huge, educational machine. 
3. Culture can be changed: The cultural assumptions and values surrounding an education system do more to support or undermine it than the system can do on its own. Using the positive elements of this culture and, where necessary, seeking to change the negative ones, are important to promoting successful outcomes. 
4. Parents are neither impediments to nor saviours of education: Parents want their children to have a good education; pressure from them for change should not be seen as a sign of hostility but as an indication of something possibly amiss in provision. On the other hand, parental input and choice do not constitute a panacea. Education systems should strive to keep parents informed and work with them. 
5. Educate for the future, not just the present: Many of today's job titles, and the skills needed to fill them, simply did not exist 20 years ago. Education systems need to consider what skills today's students will need in future and teach accordingly. 
(fra Huffington Post, november 2013)

  Jeg har sett hvordan skoledager og vanskelighets grad er ulike i forskjellige land. Og jeg mener at hvordan mange Vestlige ser på skole som 'ukult' og ikke viser respekt til hverken foreldre eller laerere, ikke kommer til aa hjelpe med noe fremgang. Kanskje visse land drar disiplin litt langt, og selvfoelgelig finnes det en mellomting. Vi har tilgang til hvilken som helst informasjon vi vil ha tak i. Vi har muligheten til å bli mer målbevisste og fokusert på hva vi interesserer oss for. Vi har muligheten til å droppe unyttige emner vi ikke bryr oss om. Og vi har tilgang til det 24/7. Latskap er en del av kulturen. Ignoransen vår er en velsignelse. Arbeidsledigheten stiger. Antall ungdommer som dropper ut av skolen vokser. Og vi har tilgang til all kunnskap rett foran oss.

No comments:

Post a Comment